رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: تجربه سالیان گذشته در تهران نشان داده که اجرای سلیقه‌ای و غیرکارشناسی مسیر دوچرخه به شکست ختم می‌شود اما باز هم همان تجربه تکرار شده است و بیشتر مسیرهایی که با هزینه فراوان ساخته می‌شود از بین می‌روند.

محمد علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا، درخصوص استفاده از دوچرخه در شهر تهران گفت: نگاه من به موضوع توسعه دوچرخه سواری با برخی مدیران شهرداری متفاوت است. مخالف توسعه دوچرخه سواری در شهر تهران نیستم اما معتقدم در شرایط کنونی، بدون انجام مطالعات غیرسفارشی و توجه به تجارب منفی گذشته، نبود زیرساخت‌های لازم و امن و قبل از توسعه خطوط مترو نباید در تمام شهر تهران برای توسعه خطوط دوچرخه سواری هزینه‌های بی‌فایده کرد.

وی ادامه داد: در این حوزه، مدیریت شهری با آزمون و خطا عمل کرده است. بارها شاهد بوده‌ایم که خطوط دوچرخه ایجاد شده و برچیده شده‌اند. در سال‌های اخیر نیز شاهد آن بوده‌ایم که نرده‌هایی به عنوان جدا کننده مسیرهای ویژه دوچرخه از مسیر خودروهای موتوری در برخی خیابان‌ها ایجاد شده است اما شهروندان در این مسیرها، دوچرخه چندانی نمی‌بینند و در حال حاضر نیز برخی از نرده‌های این مسیرها در حال جمع آوری است و دوباره قرار است مسیرها با طراحی جدیدی اجرا شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینکه بی‌توجهی به توصیه‌ها و تذکرات این کمیسیون خسارات زیادی را بر شهر تحمیل کرده، تصریح کرد: تجربه سالیان گذشته در تهران نشان داده که اجرای سلیقه‌ای و غیرکارشناسی مسیر دوچرخه به شکست ختم می‌شود اما باز هم همان تجربه تکرار شده است و بیشتر مسیرهایی که با هزینه فراوان ساخته می‌شود از بین می‌روند یا به خطوط موتورسیکلت و پارکینگ آن تبدیل شده است.

به گفته علیخانی شهرداری از این همه تجربه تلخ و خسارت‌بار درس نگرفته است و همچنان بدون مطالعه دست به احداث و جمع آوری این خطوط می‌زند و منابع مالی زیادی را بیهوده صرف آن می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه استفاده از دوچرخه در برخی نقاط ناایمن شهر از جمله بزرگراه‌ها خطرآفرین است گفت: مسیرهای محلی و کوتاه تا ایستگاههای حمل و نقل عمومی به عنوان یک مد حمل و نقلی و مکان‌های امنی مثل پارک‌های جنگلی مناسب‌ترین جا برای توسعه دوچرخه سواری به عنوان ورزش در تهران هستند.
رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: وضعیت جغرافیایی، آلودگی هوا و نبود زیرساخت‌های ایمن و همچنین تکمیل نبودن حمل‌ونقل عمومی به خصوص خطوط مترو در تهران از دلایل شکست این طرح تاکنون بوده است.

وی افزود: مسیرهای ویژه دوچرخه مانند موضوع مونوریل به دلیل اجرای بد باعث لوث شدن آن می‌شود درحالیکه نه دوچرخه بد است و نه مونوریل بلکه مونوریل می‌تواند یک فرصت برای شهر باشد و بسیاری از شهرهای گردشگرپذیر به خوبی از امکانات آن استفاده می‌کنند.

علیخانی اظهار کرد: در ایران چون مونوریل به شیوه غلط اجرا شد، وقتی اسمی از آن می‌آید اذهان عمومی بیشتر به یاد پایه‌های مونوریلی که در صادقیه جمع‌آوری شد و یا پایه‌های مونوریلی که در روخانه قم بلاتکلیف رها شده می‌افتد. اجرای بد این پروژه نیز منابع مالی زیادی را هدر داد.

وی گفت: ورود اشتباه و اجرای بد هر موضوع و پروژه‌ای تنها بدگمانی مردم را در پی دارد. همانطور که مفهوم عدالت در دولت احمدی نژاد به دلیل آن رفتارها به ابتذال کشیده شد یا تدبیر و امید که در این دولت به تمسخر و ناامیدی تبدیل شد.

رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: دولت در این سال‌ها به توسعه و نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی کمکی نکرد هر چند منابع دولتی در این حوزه محدود بود اما انتظار می‌رفت با مدیریت شهری همراه‌تر می‌بود.