تا چه زمانی قرار است قیمت ها را افزایش دهیم؟ حمل و نقل همگانی تهران کامل نیست و بیشتر مردم ناچار هستند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و حتی امروزه بخش زیادی از مردم وسیله امرار معاششان، خودرو شخصی است، نمی شود همه مشکلات را با یک لایحه حل کرد.

بخش اول مصاحبه #محمد_علیخانی با تابناک

به فاصله کوتاهی از خداحافظی پورسیدآقایی از معاونت حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، بازنگری در طرح ترافیک تهران، یعنی طرحی که معاون سابق با حاشیه زیاد اجرایی کرده بود، در دستور کار قرار گرفته است؛ دستور کاری نگران کننده که ظاهرا قرار است با افزایش قیمت طرح هم همراه شود.

به گزارش «تابناک»، پیرو این ابهامات و نگرانی های عمومی از تغییر و تحول در طرح ترافیک و عوارض ورود به آن، سراغ محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران رفتیم و با او به گفت و گو نشستم. گفت و گویی که با سوال درباره افزایش قیمت طرح آغاز شد و علیخانی در پاسخ گفت: لایحه ای که از طرف شهرداری ارائه شده در برخی موارد از جمله حلقه دوم (محدوده کاهش آلودگی هوا مصوب شورای ترافیک تهران) بر افزایش عوارض تمرکز کرده بود که در کمیسیون، بررسی دقیق روی این لایحه صورت گرفت و تمام تلاش خودمان را انجام دادیم تا اشکالاتی که باعث نارضایتی مردم شده و می شود و همچنین خلاءهایی که وجود داشت برطرف شود. البته کلیات لایحه نسبت به سال های قبل خیلی بهتر شده و تنها چند مورد اختلاف وجود داشت که یکی از آنها درخواست شهرداری برای افزایش ۶۲ درصدی عوارض حلقه دوم بود که خوشبخانه مورد موافقت شورا قرار نگرفت.

مخالف فشار بر مردم هستیم

وی در ادامه افزود: ما معتقدیم نباید به مردم فشار آورده شود و اعتقاد داریم که این مغایر سیاست های دولت و شرایط وخبم اقتصادی است. قرار بر این نیست تاوان عمل نکردن وعده های دولت را مردم بدهند. آن چیزی که منطقی باشد قابل پذیرش است اما ۶۲ درصد افزایش با هیچ منطقی قابل پذیرش نبود.

نمی‌ شود همه مشکلات را با یک لایحه حل کرد

علیخانی در ادامه در رابطه با اینکه فشار به مردم مغایر با شرایط فعلی جامعه است افزود: تا چه زمانی قرار است قیمت ها را افزایش دهیم؟ حمل و نقل همگانی تهران کامل نیست و بیشتر مردم ناچار هستند از وسیله نقلیه شخصی استفاده کنند و حتی امروزه بخش زیادی از مردم وسیله امرار معاششان، خودرو شخصی است، نمی شود همه مشکلات را با یک لایحه حل کرد.
وی در ادامه افزود: هرچند که بعضی از همکارانم در شورا با این افزایش و حتی بالاتر هم موافق بودند ولی اکثریت اعضا با افزایش بی رویه عوارض مخالفت کردند چون ما نماینده مردم هستیم، نماینده شهرداری نیستیم!

علیخانی در پاسخ به این پرسش که شهرداری با اجرایی شدن این طرح به دنبال درآمدزایی بیشتر است یا خیر، گفت: اگر طرح از حالت نرمال خارج شود قطعا درآمدزایی جای مدیریت سفر را خواهد گرفت ولی اگر هدف از این طرح، مدیریت تقاضای سفر و کاهش سفر باشد با نرخ های منطقی و پیش بینی مشوق ها می توان به این هدف دست پیدا کرد.

حدود ۵۰۰ میلیارد تومان از هزینه های ورود به طرح وصول نشده است

وی در ادامه افزود: راه‌کار کاهش ترافیک، افزایش قیمت نیست، شهرداری حدود ۵۰۰ میلیارد تومان هزینه ورود به طرح را نتوانسته وصول کند و شهرداری می خواهد از طریق بعضی از موسسات و شرکت ها این پول را از شهروندان وصول کند. این موضوع باعث تشکیل پرونده های حقوقی می‌شود. اگر بدهی یک شهروند معادل و یا کمی کمتر از پول خودرو خود باشد شهرداری باید آن را توقیف کند! آیا این راه و اینگونه برخورد با شهروندان درست است؟ بنابراین اگر عوارض منطقی باشد این مشکلات پیش نخواد آمد.

علیخانی اذعان کرد: مجموع بدهی عوارض حدود ۵۰۰ میلیارد تومان است و این رقم مربوط به حدود ۲۰۰ هزار خودرو است. با وجود این عدد چیزی حدود ۲۰۰ هزار پرونده حقوقی تشکیل می شود و مشخص نیست که چقدر زمان برای وصول این مبلغ زمان لازم است.

رئیس کمیسیون حمل ونقل و ترافیک شورای شهر تهران در رابطه با ایراداتی که به طرح ترافیک وارد بود گفت: بخشی از آن که مربوط به عوارض است که بیشترش در شورا حل شد ولی آن بخشی که به شورای ترافیک تهران مربوط است، شورای شهر اختیاری ندارد.
علیخانی افزود: در طول سال شهرداری هزار میلیارد تومان برای مترو و نزدیک به هزار میلیارد تومان نیز به اتوبوسرانی سوبسید می پردازد و اقشار مختلفی مانند، افراد نیازمند و تحت پوشش، سال‌خورده، بازنشستگان، جانبازان و خانواده معظم شهدا، دانشجویان و دانش آموزان از کارت های تخفیف دار استفاده می‌کنند. مجموع این کارت ها چیزی حدود ۷۰۰ هزار کارت می شود و ۱۲۰ میلیارد تومان نیز برای شهرداری هزینه دارد و این عدد در حال افزایش تا ۲۰۰ میلیارد تومان در سال آینده است که همه این ها از درآمد مترو تامین می شود و دولت سهم خود را در هیچ یک از این موارد پرداخت نمی کند و این موضوع منجر به کاهش خدمات مترو و اتوبوس می شود.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورا در ادامه افزود: وقتی دولت به تعهدات خود عمل نمی کند، فشار مضاعفی به شهرداری وارد می‌ شود و با توجه به اینکه شهرداری نمی تواند خدمات خود را متوقف کند روز به روز زیان بیشتری را متحمل خواهد شد و این مسئله باعث ورشکستگی مترو و اتوبوسرانی شده است. در این رابطه چون شهردار تهران در دولت حضور دارد باید از حق شهرداری و مردم دفاع کند و در زمانی که نرخ سوخت در کشور سه برابر می شود چرا سهم حمل و نقل همگانی در نظر گرفته نشد.