اول سخن:

صداي كسي كه ((علي)) را لعن و نفرين مي كرد،‌ از شتاب گامهايش كاست. صداي يك زن بود! ايستاد تا زن بدو رسيد. زن هنوز در  حال لعن و نفرين به او بود در حالي كه بار سنگيني به دست و دوشهايش داشت كه برايش سخت سنگين مي نمود. علي (ع) گامي پيش نهاد و تقاضا كرد تا زن را در حمل بارش مدد رساند. او خود گفته بود:

((رأس السياسه إستعمال الرفق))

خود وي هميشه رفق و مدارا را به عنوان كارآمدترين روش برخورد با مردم از جانب حكومت و چه از جانب تك تك افراد جامعه با يكديگر، توصيه نموده بود. او مي دانست كه اين روش، مشكلات اجتماعي را كاسته و مردم را با برنامه هاي حكومت همراه مي كند. علي (ع) به بردن بار به منزل زن بسنده نكرد و از او دلجويي كرد. دانست كه شوهر زن در يكي از جنگها به شهادت رسيده است و دانست كه تنهايي زن و انبوهي كارها و سنگيني مشكلات او را در هم شكسته . باز به پيشنهاد خودش به منزل زن وارد شد تا مددكار وي در كارهاي منزلش باشد. اينهم از كلامهاي او بود كه:

الرفق يقل حد المخالفه

نرمي و مدارا حتي شمشير مخالفين را هم كند مي كند.

در منزل هنوز هم علي (ع) كار مي كرد و زن لعن و نفرين. اما علي (ع) چيزي نمي گفت. تا اينكه يكي از همسايگان زن، علي (ع) را به بيوه زن معرفي كرد و او بخاطر قضاوت اشتباهش از علي (ع) عذر خواست. و علي بار ديگر نشان داد كه:

با برخورد خوب، عقده آنان را كه كينه دارند بگشا و اسباب دشمني و عداوت را قطع كن و از آنچه برايت روشن نيست، تغافل نما.

و همه يكبار ديگر اين سخن علي (ع) را به ياد آورند كه:

عنوان العقل مداراه الناس

نشانه عاقل بودن مداراي با مردم است.

اما متأسفانه امروزه بيماري افراط و تفريط در روابط اجتماعي گريبانگير جامعه ما است. در موارد بسياري كه نياز به داروي رفق و مدارا و ملاطفت براي درمان برخي از بيماريهاي سطحي اجتماع بوديم، خشونت به خرج داديم، به گونه اي كه امروز برخي از آن بيماريهاي سطحي به زخمهايي عميق تبديل شده است به هرروي امروز روز تولد مرد بزرگي است .مردي كه تاريخ هيچگاه عدالت و خردورزي وي را فراموش نخواهد كرد.

پنج شنبه ها و جمعه ها از آن روزهایی است که تمام وقت من کاملا پر است ؛ملاقات های مردمی ،بازدید ها ،شرکت در جلسات مختلف،و همچنین کار وقت گیر نشریه تابان؛ همه و همه دست به هم دادند که در این مدت حتی نتوانم  گذری هم به فضای مجازی داشته باشم چه رسد به نوشتن پست جدید و مسایلی از این دست.

اما در مورد«خورشیدی» که تازه طلوع کرده وابراز لطف و بعضا نامهربانی ها.

در این مدت کوتاه دوستان زیادی با من تماس گرفتند و خواستند که برخی از نظرات  خوانندگان وبلاگم را که ادبیات مناسبی ندارند، حذف و یا ترتیبی بدهم که نظرات پس از تایید من در صفحه، نمایش داده شود که راضی به این کار نشدم ، چون دوست دارم تا جایی که امکان دارد نظرات مختلف عنوان شود تا خوانند گان بتوانند مبنای درستی را برای قضاوت در مورد آنچه من نوشته ام و آنچه دیگران ابراز کرده اند، داشته باشند،هرچند معتقدم نقد منصفانه می تواند راهنمای من در مسیر پیش رو باشد.

***

همانطور که قبلا خبر از نشست هم اندیشی نمایندگان اصلاح طلب ادورا مجلس در روز شنبه داده بودم.امشب این جلسه در دفتر آقای کروبی برگزار شد. چهره های مجلسی های گذشته و امروز ،که برخی از آنها امشب میهمان شیخ اصلاحات بودند .

از قزوین ؛ حجت الاسلام علیخانی ،حجت الاسلام قوامی و حتی محمودیان ؛استاندار سابق هم در این جلسه حضور داشتند .

جلسه با سخنرانی راه چمنی از حزب همبستگی شروع شد .او از عدم مدیریت صحیح اصلاح طلبان در دوران اصلاحات گفت .سپس ابراهیمبای سلامی از نمایندگان دوره ششم مجلس از شیوه رد صلاحیت ها انتقاد کرد و گفت :«تعریف مسلمان چیست؟کتبا اعلام کرده اند که بنده مسلمان نیستم! به آقای دکتر نجفقلی حبیبی ،استاد نهج البلاغه گفتند که به اسلام التزام ندارد! پس باید اول تکلیف خودمان را با مسلمانی مشخص کنیم».

خانم رضا زاده نماینده مجلس ششم(همسر آقای ابراهیم  اصغر زاده) بعد از ارایه توضیحاتی در مورد وضعیت سیاسی و اجتماعی کنونی ،گفت :«باید روی تز ببخش و فراموش نکن ! تکیه کنیم .باید اشتباهات یکدیگر را ببخشیم اما آنها را فراموش نکنیم» .

مجید انصاری دیگر سخنران این جلسه بود،او ترجیح داد ؛حول محور سند چشم انداز بیست ساله سخن بگوید .او معتقد بود ؛این دولت -اگر نگوییم مغایر با سند چشم انداز حرکت نکرده – نسبت به این سند انحراف جدی داشته است.انصاری گفت :«باید برای اصلاح این انحرافات به پیروزی در انتخابات مجلس هشتم بیاندیشیم و در کسب اکثریت مجلس هشتم راهی جز ایجاد وحدت ؛ حول محور کروبی ،خاتمی و هاشمی نیست».

در ادامه نجفقلی حبیبی رشته سخن را در دست گرفت و به بحث تربیت سیاسی از دیدگاه اسلام پرداخت.

تابش ؛رییس فراکسیون اقلیت مجلس هفتم نیز دیگر سخنران این جلسه بود .او از دوران سختی نام برد که اقلیت مجلس هفتم  سپری می کنند و ادامه داد :«اکنون شکاف بزرگی میان ملت و دولت به وجود آمده است و برای پیوند این دو؛ یک دوم خرداد دیگر لازم است» .

قادری از اهل تسنن و نماینده دوره پنجم مجلس ، از سخنرانان دیگری بود که گفت:«از اسلام مظلوم تر در تاریخ وجود ندارد چون برخی با استفاده ابزاری از اسلام اهداف خود را به پیش می برند» .

پیش از آنکه کروبی صحبت خودر ا شروع کند ؛هادی غفاری -که برای نسل انقلاب چهره ای آشناست اما سال ها خبر چندانی از او نبود- به عنوان آخرین سخنران پشت تریبون رفت.

او شرط بازگشت اصلاح طلبان به قدرت را ؛وحدت ،تحمل یکدیگر و کار تشکیلاتی دانست .

غفاری پیش از آنکه تریبون را ترک کند خطاب به کسانیکه معترض رد صلاحیت خود بودند گفت:«هرکه خربزه می خورد باید پای لرزش هم بنشیند»!

بالاخره کروبی پشت تریبون قرار گرفت و سخن خود را با یک مزاح شروع کرد و گفت:

«در اوایل مجلس هفتم ،نمایندگان اقلیت اصلاح طلب پیش من آمده بودند و جبارزاده –عضو فراکسیون اقلیت- از مصایب و تنگناها می گفت و گلایه مند بود.موریس معتمد نماینده کلیمیان به شوخی گفت :حالا ببینید ما چه می کشیم که سه هزار سال است در اقلیت هستیم!!».

کروبی از رد صلاحیت ها هم انتقاد کرد و گفت:«یکی از شخصیت ها را رد صلاحیت کردند ،وقتی دلیل آن را پیگیری کردیم  گفتند که او با خان ها ارتباط دارد! گفتم :در لرستان،به پدر من هم می گفتند حاج شیخ احمد خان ! این لقب یک رسم در برخی مناطق است».

کروبی در پایان با ابراز امیدواری از پایبندی به قانون در بررسی صلاحیت ها گفت :«بالاخره باید مراقب بود چون خواب و نیروهای غیبی و …همه اینها وجود دارد!».

 

کروبی در جلسه هم اندیشی نمایندگان اصلاح طلب ادوار مجلس

 

+ نوشته شده در یکشنبه هفتم مرداد ۱۳۸۶ ساعت ۱:۲۱ توسط محمد عليخاني