محمد علیخانی در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی فارس، در خصوص کمک‌های دولت به شهرداری تهران گفت: دولت به وظایف خود عمل نکرده است، اینکه دولت این پول را در کجا هزینه کرده است بنده اطلاعی ندارم.
وی با بیان اینکه بسیاری از مصوبات شورای شهر در معاونت حمل‌ونقل ترافیک اجرایی نشده است، گفت: اینکه بنشینیم و بگوییم دولت پول نداده پس نمی‌توانیم کار کنیم و همه تقصیرها را گردن دولت بیندازیم درست نیست؛ بله در برخی موضوعات دولت مقصر است اما در برخی جاها خودمان هم مقصر هستیم.
علیخانی گفت: در بودجه سال جاری پیش‌بینی شده بود که ۹۰۰ میلیارد تومان شهرداری باید از پارک حاشیه‌ای درآمد کسب کند و تاکنون یک ریال هم درآمد کسب نکرده است. اگر این رقم محقق می‌شد می‌توانستند آن را در تکمیل و توسعه مترو و اتوبوس هزینه کنند؛ همه کارها را تعطیل کرده اتد و دنبال کارهای بدون اولویت هستند.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر به موضوع طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: ما مدام به مدیریت شهری گفتیم که زیرساخت‌ها برای اجرای این طرح فراهم نیست و کار را به تعویق بیندازند اما آنها قبول نکردند و درآمد طرح ترافیک به نصف رسید. متأسفانه در حوزه معاونت حمل‌ونقل ترافیک یا درآمدها تحقق پیدا نکرده و یا نصف شده است.
وی همچنین به شرکت مجتمع‌های ایستگاهی اشاره کرد و گفت: کمیسیون و عمران و حمل و نقل مصوب کرد شرکت مجتمع های ایستگاهی از حوزه مالی و اقتصادی شهرداری به مترو برگردد اما این شرکت را به جای مترو به معاونت حمل‌ونقل منتقل کردند. ظاهرا فقط به عنوان یک پست به این شرکت نگاه می‌کنند؛ در حالی که باید این شرکت به مترو واگذار شود و آنها با مالکین زمین هایی که در مسیر مترو و ایستگاههای آن قرار دارد مذاکره کرده و بتوانند درآمد ساخت یک خط را همانند دوران مدیریت محسن هاشمی ایجاد کنند، عملاً در حال حاضر مجتمع‌های ایستگاهی تعطیل شده است.
علیخانی در پاسخ به این پرسش که چرا مصوبات شورا در شهرداری اجرایی نمی‌شود، گفت: متأسفانه معاون حمل‌ونقل ترافیک نظر هیچ کس را جز خودش قبول ندارد و به دنبال طرح‌های شکست خورده هستند، دوچرخه طرح شکست‌خورده است و معاونت حمل‌ونقل ترافیک برای حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک باید به فکر حمل و نقل عمومی از طریق تکمیل و توسعه مترو و خرید اتوبوس های برقی باشد.
وی با تأکید بر این موضوع که معاونت حمل و نقل ترافیک به دنبال کار اساسی نیست، گفت: اخیراً قراردادی در معاونت حمل و نقل ترافیک برای مطالعه در خصوص بررسی موضوع آلودگی هوا بسته شده است، سؤال من اینجاست که قرار است چه چیز جدیدی کشف شود که در مطالعات قبلی کشف نشده است؟ راه حل آلودگی هوا مشخص است؛ باید شبکه حمل‌ونقل عمومی تکمیل و توسعه پیدا کند. به عنوان مثال بگویند چه برنامه‌ای و کاری برای ساماندهی ۳ میلیون موتورسیکلت آلوده کننده هوا در تهران انجام شده است.
علیخانی گفت: اخیراً نامه‌ای برای آقای حناچی شهردار تهران نوشته‌ام و خواستار دریافت اطلاعات شدم، واقعاً برای آلودگی هوا مطالعات دقیقی توسط شرکت‌های خارجی انجام شده است، همان موضوعی است که محسن هاشمی رئیس شورای شهر مطرح کرد که در مطالعات پولشویی انجام می‌شود. برخی قراردادهای مطالعاتی با ارقام ۶۰۰، ۷۰۰، یک میلیارد و ۲ میلیارد از نظر من مشکوک اند و برخی از این مطالعات را می‌توان با ۵۰ یا ۱۰۰ میلیون تومان انجام داد البته دوباره تأکید می‌کنم اینقدر مطالعه از گذشته داریم که نیاز به مطالعه دوباره و چندباره نیست.
رئیس کمیسیون حمل‌ونقل شورای شهر تأکید کرد: من فکر می‌کنم معاونت حمل و نقل ترافیک بیشتر به دنبال هزینه‌ است بنابراین بهتر است این پول‌ها را در مترو هزینه کنند و به جای هزینه برای طرح‌های تکراری و شکست خورده به دنبال کار اساسی باشند و اگر جایی هم نیاز به مطالعه داشت، کسی با مطالعات درست مخالفتی ندارد.